User معرفی عکاسی ماکرو: 10 قانون که باید بدانید - فــــــتوبلاگ پیکــــسل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فــــــتوبلاگ پیکــــسل
وبلاگ آموزش عکاسی و نمایش بهترین عکس ها 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک وبلاگهایم
maleki maleki maleki maleki maleki maleki

معرفی عکاسی ماکرو: 10 قانون که باید بدانید
 عکاسی ماکرو یکی از انواع تکنیک های رایج عکاسی در جهان است که وجود این امکان به خاطر وسایل عکاسی بسیار خوبی است که روز به روز رد حال پیشرفت و ارتقا هستند. 30 سال قبل عکاسی ماکرو چیزی نبود که هر کسی قادر به انجام آن باشد نه به این دلیل که تکنیک ها و ترفندهای خاص زیادی داشت. اما خوشبختانه امروزه تعدا آن قابل توجه است.

اگر نمی دانید عکاسی ماکرو چیست، اجازه دهید آن را به عنوان تمرکز نزدیک یا کلوز آپی از یک سوژه که با استفاده از لنزهای با کیفیت و قدرتمند گرفته می شود تعریف کنیم. لنزی که نیاز دارید باید بتواند در مقیاس 1:1 متمرکز شود، در غیر این صورت عکس ماکرو تاثیری نخواهد داشت. یک دوربین 35 میلی متری دارای یک فضای 24x36 میلی متری در فیلم است، بنابراین تمرکز یا فوکوس باید روی سوژه یا شئی باشد که یا این نوع صفحه هماهنگی دارد.
عکاسی ماکرو به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد چون آسان تر می توان روی جزییات کوچک عماصر متمرکز شد. در دنیا واقعی اگر کاملا به این جزییات نزدیک نشوید نمی توانید آنها را ببینید، اما با به تصویر کشیدن آن ممکن است ساعت ها بدون خستگی به تماشای آن بنشینید. عکاسی ماکرو بسیار جذاب و هیجان انگیز است، هر چند هنوز هم هر کسی نمی تواند این نوع عکاسی را انجام دهد.
قسمت خوب عکاسی ماکرو این است که شما می توانید روی هر چیزی تا حد قابل توجهی تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که تنها طبیعت سوژه عکاسی ماکرو نیست- به خلاقیت خود اجازه دهید در این مورد تصمیم بگیرد، چون در حقیقت هیچ محدودیتی وجود ندارد.
بهترین گزینه برای عکاسی ماکرو دوربین دیجیتال SLR است. اگر شما دارای دوربینی با لنز قابل تعویض هستید، این حتی بهتر هم هست، چون شما می توانید روی همان سوژه به شیوه ای متفاوت متمرکز شوید. لنزهای ماکروی مخصوص و همچنین لنزهای 200 و 1800 میلی متری نیز وجود دارد که برای عکاسی ماکرو توصیه می شود. این لنز ها ارزان نیستند، اما اگر در زمینه عکاسی ماکرو جدی هستید، بهتر است یکی از آنها را تهیه کنید.
اگر نمی خواهید هزینه زیادی صرف خرید لنز کنید، سه گزینه دیگر نیز دارید: یک تیوپ اکستنشن، که بین بدنه دوربین و لنزها قرار می گیرد و فضای بیشتری بین سنسور دیجیتال و فیلم ایجاد می کند، به این ترتیب امکان بزرگنمایی را فراهم می کند. حلقه معکوس، که به شما کمک می کند لنز را به صورت معکوس قرار دهید. آخرین گزینه دیوپتر کلوز آپ است که امکان فوکوس نزدیک تر را فراهم می کند، اما کیفیت عکس زیاد خوب نخواهد شد.


اگر قصد دارید کار عکاسی ماکرو را آغاز کنید، مطمئن شوید ابزاره خوبی برای این کار را دارید. لنزها به تنهایی ار عهده این کار بر نخواهند آمد. هر چند، اگر با دوربین های با کیفیت مثل Canon 1DS Mark III ادغام شوند این کار را به خوبی انجام خواهند داد. Nikon و Canon معمولا برندهای خوبی برای این وسایل این نوع عکاسی هستند.

نمی خواهیم خیلی وارد قضایای فنی شویم چون این مقاله تنها یک معرفی است. امیدوارم قبلا F stop را شنیده باشید، برای عکاسی ماکرو بهتر است این پارامتر برای مثال روی f/8 تنظیم شده باشد. از یک فلش یا شاتر این کمک می کند عمق میدان بهتری به دست آورید. افزایش F stop باعث کوچک شدن روزنه می شود سپس نور کافی به سنسور نخواهد رسید. اگر یک F stop بالا تر دارید، از یک شاتر طولانی مدت تر استفاده کنید. شما می توانید از منابع نور دیگر نیز استفاده کنید، اما مطمئن نیستم بتوانید همه جا آن را همراه خود ببرید.

اگر از یک سوژه ساکن عکس برداری می کنید توصیه می کنم از سه پایه استفاده کنید، چون نمی خواهید هنگام گرفتن عکس دوربین حرکت کند. ممکن است سوژه ها با چشم غیر مسلح به آسانی قابل دیدن نباشند، در حالی که در یک عکس ماکرو روی آنها تمرکز شده باشد بسیار واضح خواهند بود. بنابراین باید به دوربین خود اجازه دهید در بهترین حالت ها پاراکترهای خود عمل کند، بنابراین هنگام عکس گرفتن آن را حرکت ندهید.



اگر چه من هرگز از چنین چیزی استفاده نکرده ام، بافت ها و اشکال کارایی خوبی دارند، اما شما باید از نگاه و چشم انداز خود به آنها نگاه کنید. شما می توانید استودیوی ماکروی کوچک خود را راه اندازی کنید و برای این کار فقط به یک جعبه نیاز دارید. آن را باز کنید و با یک رنگ فابریک زیبا رنگ آمیزی نمایید. چراغ مطالعه با لامپ قابل رویت برای نورپردازی استدیوی کوچک شما مناسب خواهد بود.
در اینجا می توانید 10 قانون مهم که باید هنگام گرفتن عکس ماکرو بدانید را مطالعه کنید:

دوربین لرزش نداشته باشد: همان طور که قبلا گفتیم، هنگام عکاسی نباید دوربین حرکت کند، یا حداقل لرزش را داشته باشد. این در هر نوع عکاسی مهم است، اما رد عکاسی ماکرو اهمیت بیشتری دارد، چون دوربین باید در یک زمان کوتاه روی جزییات عناصر متمرکز شود، در حالی که اگر بخواهیم از یک منظره عکس برداری کنیم این کار به مراتب ساده تر خواهد بود. پس زمینه: بهتر است هنگام عکس برداری از به کار بردن پس زمینه ای که با سوژه هم رنگ است اجتناب کنید، این در حالی است که نورهای روشن و آشفتگی نیز توجه بیننده را از سوژه دور می کند.

پردازش پست: اگر در شرایطی که هوا یا محیط بسیار روشن است عکاسی ماکرو انجام دهید، می توانید با اضافه کردن مقداری exposure مثبت آن را جبران کنید. همین طور اگر در یک محیط خیلی تاریک عکس برداری می کنید، اگرچه نتیجه در هر دوی این حالات خوب نخواهد بود؛ نور طبیعی بهترین حالت است، ابزارها نمی توانند جایگزین آن شوند.

فوکوس یا تمرکز: فوکوس در عکاسی ماکرو از اهمیت زیادی برخوردار است، چون تفاوت بین یک عکس نرمال و ماکرو در همین است. همه عکاسان فوکوس دستی را توصیه می کنند، حتی اگر فوکوس اتوماتیک روی بهترین دستگاه ها به خوبی کار کند. هنگامی متمرکز شدن روی سوژه، باید سعی کنید روی قسمت مرکزی یا وسط آن زوم کنید.

آب و هوا: ممکن است باران یک مشکل بزرگ نباشد، به هر حال، عکاسی ماکرو در باد نتیجه خوبی نخواهد داشت. این مشکل مثل لرزیدن یا تکان خوردن دوربین است، که در هر دو حالت دوربین و سوژه باید کاملا ساکن باشند. هنگامی که سوژه در حال حرکت کردن و تکان خوردن است دوربین نمی تواند روی جزییات زیادی از آن تمرکز کند، بنابراین عکاسی ماکرو برای ماشین ها، انسان در حال حرکت و غیره نیست.

شارپ بودن: در عمق میدان حداکثر باید از دریچه f/11 تا f/22 استفاده کنید برای رسیدن به نتیجه بهتر دوربین باید به موازات سوژه قرار داشته باشد و فراموش نکنید که عکس های ماکرو بیشتر اوقات در اولین تلاش ها برای گرفتن عکس خوب از کار در نخواهد آمد. عکس های بیشتری بگیرید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید و بعد از گرفتن اولین عکس دست از کار نکشید.

انتشار نور: اگر از خانه خارج شوید و در یک روز کاملا آفتابی عکس برداری کنید، یک منتشر کننده بسیار مفید خواهد بود. این ابزار کمک می کند جزییات سوژه واضح تر شوند. اما باید بگویم که، هیچ ابزاری نمی تواند جای نور طبیعی را بگیرد، بنابراین بهترین زمان برای عکس برداری خارج از خانه یک روز ابری است.

کلوز آپ: همانطور که قبلا گفتم، یک عکس 1:1 بهترین نتیجه را در برخواهد داشت. برای عکاسی ماکرو و یک یک فاصله کانونی بین 100 و 200 میلی متر، برای ایجاد یک کارایی خوب در فواصل، شما به لنزهای مخصوصی نیاز دارید.

فلش: آخرین قانون در مورد فلش است. وقتی در شرایطی که نور کم است عکس برداری می کنید (آفتابی و تاریک) بهتر است از آن استفاده کنید. من همیشه صرف نظر از آب و هوای محیط از آن استفاده می کنم. وقتی در یک محیط تاریک از فلش استفاده کنید، نور بیشتری به سنسور می دهد. وقتی در سرایط آفتابی از فلش استفاده کنید، سایه ها را از بین می برد. بنابراین به کار بردن فلش در هر شرایطی ایده خوبی است.

عکاسی ماکرو چیزی جدیدی نیست، اما تا 10 یا 15 سال قبل به ندرت مورد استفاده قرار می گرفت. هنوز مطالب و نکات زیادی در مورد عکاسی ماکرو وجود دارد- اما به یاد داشته باشید تمرین کمک می کند تا در این زمینه مهارت کافی کسب کنید.


persiangfx.com


[ پنج شنبه 92/5/31 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

حقیر فقیر سراپا تقصیر کمتر از قطمیر، عکاسی را با دوربین 110 آغاز و بعد با دوربین زنیط 122 روسی و بعد موبایل و دوربین دیجیتال ادامه دادم و مدتی است که با دوربین ساده ی سونی عکس می گیرم.«هذا بضاعتنا» و خیلی به هنر عکاسی علاقه دارم اما نمی توانم دوربین حرفه ای بخرم(چکار می شه کرد؟) یکی از آرزوها و خواسته های دست چهارم من خرید دوربین است.(دعا کنید سه خواسته ی مهم تر بر آورده بشود).
موضوعات وب
لینک های مفید
آمار وب
Online


بازدید امروز: 47
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 501397