عکاسان تازهکار معمولا عکسهایی میگیرند که دارای المانهای فراوان و ترکیببندی شلوغ است. بتدریج اما میآموزند که خود باید انتخابگر باشند و تنها برخی از المانها را در کادر بگنجانند. و همین سیر را نیز ادامه میدهند. عکسهای مینیمال با کادرهای ساده و المانهای کم، که معمولا مورد پسند مخاطب و قاضی نیز قرار میگیرد.
اما همه داستان این نیست. در واقع در بسیاری از موارد با کادرهایی مواجه هستیم که دارای عناصر فراوان هستند و امکان ساده کردن کادر وجود ندارد. از سوی دیگر برخی کادرها اساسا با رویکرد مینیمال پاسخ نمی دهند و نمی توانند تمام حس واقعی صحنه را به مخاطب منتقل کنند. بسیاری از عکاسان برای حل این مشکل، براحتی صورت مساله را پاک کرده و از آن کادر میگذرند.
ذات طبیعت پیچیده و نامنظم است. اگر بخواهیم این ذات را منتقل کنیم، ناگزیریم که گاه ترکیببندیها و کادرهایی پر از عناصر مختلف داشته باشیم. اما تهیه کادرهای قوی از چنین صحنههایی به سادگی کادرهای مینیمال نیست. به عبارت بهتر، تهیه عکسهای خوب با چنین رویکردی نیاز به "دید" بسیار قویتر نسبت به کادرهای مینیمال دارد و با تمرین بیشتر و در زمانی دورتر برای عکاس ممکن است حاصل گردد.
عکاس در این مرحله باید بینظمی های طبیعی را به صورتی تصویر کند که بیننده بتواند در عین بینظمی، زیبایی و نظم را درک کند. عکاس باید بتواند در کادری که فاقد نقطه قوی، الگو، خط و شکل واضح است، نقطه قوی خود را، الگوهای خود را، خطوط و اشکال خود را وارد کند. ابزار چنین کاری نیز نور و رنگ و الگوها و اشکال نامنظم موجود در کادر هستند. شناخت این ابزارها، بدون شک، برای چنین عکاسی الزامی است.
بر خلاف عکاسی مینیمال که در آن باید عناصر اضافی را حذف کرد، در این نوع عکاسی باید عناصر را وارد کادر کرد. سختی کار آنجاست که چگونه باید به این عناصر بینظم و فراوان، نظمی درونی بخشید. چیره دستی عکاس در استفاده از عناصر قوی ترکیببندی مانند الگوها، عناصر پویا، قرینهگی و ناقرینه گی، مرزها و اشکال، نجات بخش خواهد بود.
گاه خود بینظمی و پیچیدگی میتواند ایجاد کادری قوی کند. بدون اینکه دارای ویژگیهایی که در فوق شرحشان رفت، باشد. این نوع کادرها اما نیاز به دید قوی عکاس دارد تا بتواند زیبایی نهفته در آن را به بیننده منتقل نماید.
یکی از نکاتی که میتوان در این نوع عکاسی کمک کننده باشد، تهیه عکسهایی است که عنصر "روایت" داشته باشند. یعنی بیننده با دیدن عکس بتواند سیری را تجسم کند که قبل از تهیه عکس شروع شده و بعد از آن نیز ادامه مییابد.
از لحاظ تکنیک، این نوع عکاسی نیاز به دقت خاص دارد. وجود جزئیات، کیفیت نور و رنگ، و وسعت کادر از جمله نیازهای خاص عکاسی از کادرهای شلوغ است. بنابراین استفاده از سهپایه، صرف زمان کافی برای طراحی ذهنی صحنه، استفاده از لنزهای مرغوب برای ثبت جزئیات کافی و گاه استفاده از کادرهای نامعمول مانند کادر مربعی، جزو اصول این نوع عکاسی هستند.
از آن سو اما دیدن این عکسها نیز آسان نیست. درک زیبایی نهفته در این عکسها گاه نیاز به ممارست و صرف وقت بیشتر دارد.
عکسهای زیر را با جستجویی سریع در وب انتخاب کردم. مطمنئا عکس هایی بهتر نیز در این مقوله وجود دارند.
عکاس:Robert Berdan
عکاس : George Barr
عکاس : Ben Hatenbach
عکاس:Ben hattenbach
عکاس : Warwick Saint
http://nema.akkasee.com