User چگونه از گلها عکاسی کنیم؟ - فــــــتوبلاگ پیکــــسل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فــــــتوبلاگ پیکــــسل
وبلاگ آموزش عکاسی و نمایش بهترین عکس ها 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک وبلاگهایم
maleki maleki maleki maleki maleki maleki

چگونه از گلها عکاسی کنیم؟


اصولا در خلق یک اثر هنری به دلیل پویا بودن هنر هیچ اصول و دستورالعمل یکسانی وجود ندارد. عکاسی هم از این قاعده مستثنا نیست و نمی توان برای عکاسی از سوژه ها نسخه یکسانی پیچید اما دستورالعمل هایی برای عکاس ها وجود دارد که می توانند از آنها برای شروع استفاده کنند. جمله ای زیبا در این زمینه هست که میگوید: "قوانین را یاد بگیرید بعد آنها را تغییر دهید."
نکات زیر مواردی است که برای بهتر شدن عکس از گلها پیشنهاد می شود. بدیهی است هیچ الزامی در رعایت آنها نیست از طرفی رعایت همه آنها هم تضمینی برای بی نقص شدن عکس شما نیست اما در نظر گرفتن هر کدام از این موارد شما را به گرفتن یک عکس خوب از گلها یک قدم نزدیک تر می کند.


  • در صورت امکان با استفاده از سه پایه مناسب عکاسی کنید. استفاده از سه پایه همیشه باعث خواهد شد تا امکان تکان خوردن دوربین و در نتیجه تاثیر منفی آن در فوکوس عکس به حداقل خود برسد.
  • از شلوغی بیش از حد عکس پرهیز کنید. اغلب عکسهای معمولی گلها دارای جزییات زیادی هستند که باعث سردرگمی بیننده عکس می شوند، شما باید آنها را حذف کنید البته برای این کار نیازی به فوتوشاپ ندارید کافی است تکنیک مناسب را انجام دهید. دوربین خود را روی حالت AV (در دوربین های Canon) قرار دهید و مقدار آن را روی حداقل مقداری که اجازه می دهد تنظیم کنید، تا جایی که کادر مورد نظرتان در آن قرار می گیرد زوم کنید، سوژه خود را انتخاب کنید و فوکوس را روی آن قرار دهید و عکس مورد نظرتان را بگیرید. با این کار پس زمینه عکس تار خواهد شد و همین باعث تمرکز بیشتر چشم بیننده روی سوژه مورد نظر شما می شود.

tg8qby0b72nonvpydwqa

البته با وجود این باید مراقب اشیای رنگی که در پس زمینه بصورت تار دیده می شوند باشید چون ممکن است باعث انحراف دید و توجه بیننده شوند. به عکس زیر توجه کنید که چطور تکه کاغذ آبی رنگ پشت عکس باعث انحراف دید بیننده می شود
4q6tik1x01xlptr86az8


  • از بالا از گلها عکس نگیرید: عکسهایی که از دید بالا از گلها گرفته خواهند شد اگرچه به هرحال زیبایی گلها را نشان خواهد داد ولی همان تصویری است که همه از گلها می بینند به عبارت ساده تر عکس شما یک عکس معمولی خواهد بود. اغلب مردم فرصت این را ندارند که خم شوند و گلها را از زاویه روبرو یا حتی از زاویه پایین تماشا کنند و این بهترین فرصت برای یک عکاس است البته فراموش نکنید که برای گرفتن چنین عکسی ممکن است مجبور باشید روی زمین باغچه بنشینید و یا حتی دراز بکشید! اما مطمئن باشید که نتیجه کار شما را راضی خواهد کرد. مطمئن باشید این کار علاوه بر عکسهای زیبا، حس خوبی به شما خواهد داد. دنیای گلها را از زاویه ای دیگر خواهید دید و زیبایی هایی را به چشم خواهید دید که شما را شگفت زده خواهد کرد.

gl4h5fhr73x3y6ron84


  • با توجه به اینکه نور آفتاب جزییات سطوح سوژه های مورد نظر شما را از بین می برد بنابراین بهترین زمان برای عکاسی از گلها زمانی است که نور آفتاب شدت کمتری را داشته باشد و برای این کار اوائل صبح یا بعدازظهر پیشنهاد می شود. در صورتی که در طی روز آسمان ابری باشد باز هم فرصت بسیار خوبی برای عکاسی از گلها است.
  • یکی از راههای زیباتر شدن گلها در عکس اضافه کردن سوژه هایی مثل قطرات باران و یا شبنم روی آنهاست. از آنجایی که احتمالا شما فرصت انتظار برای باران را ندارید می توانید با پاشیدن قطرات آب با دست و یا آب پاش های قطره ای روی گلها این عمل را شبیه سازی کنید. البته اگر بر حسب تصادف در زمان عکاسی باران ببارد حتما از فرصت استفاده کنید و عکسی با قطرات طبیعی باران بر روی گلها بگیرید.

qzqyj4i8h308qd46oa8

به نظر من سوژه های تکمیلی مثل حشره های شهدخوار و یا زنبور و پروانه می توانند باعث زیباتر شدن عکس گلها شوند البته باید در نظر داشته باشید که هدف اصلی عکاسی از گلهاست!

  • عکس گلها با پس زمینه روشن یا تاریک بسیار زیبا خواهد بود. برای این کار من اغلب از مقواهای رنگی در اندازه های متفاوت که از فروشگاه های لوازم تحریر خریداری کرده ام، استفاده می کنم. به راحتی کافی است پس زمینه با رنگ مورد نظرتان را پشت سوژه و با فاصله مناسب قرار دهید و بعد کادر بندی کنید و دکمه شاتر را فشار دهید. در این حالت فقط باید مراقب بازتاب نور از روی پس زمینه باشید و به هر نحوی که می توانید آن را کنترل کنید.

b94zn97pr0syoeer1ur1

همچنین پس زمینه ای که به شکل بوکه باشد می تواند باعث زیبایی بیشتر عکس شود.
  • ممکن است بنا به دلایل مختلف مثل باد یا حرکت حشرات بزرگ مثل زنبور یا حشره شهدخوار سوژه شما لرزش داشته باشد. اگر لرزش به خاطر باد باشد باید در صورت امکان با استفاده از ابزارهای در دسترس مثل صفحات مقوایی یا چوبی مانع برخورد باد به سوژه شد در غیر اینصورت باید از سرعت های بالاتر شاتر استفاده کنید تا تصویر را فریز کنید. البته همیشه راه دیگری هم هست: می توانید با استفاده از خلاقیت خودتان حرکت گل را در عکس نشان دهید.
  • با توجه به پیشرفتهایی که در دوربین های عکاسی غیر حرفه ای و نیمه حرفه ای در این سالها انجام شده است، امکان عکاسی ماکرو در بسیاری از این دوربین ها وجود دارد. بنابراین سعی کنید در عکاسی از گلها از این امکان دوربین حداکثر استفاده را ببرید. عکاسی ماکرو همیشه برای بیننده ها جذاب است.

8x29xyuaaeq9adjjrh6


  • شاید یکی از سوالهایی که در زمان خواندن این مقاله ذهن شما را مشغول کرده این باشد که کجا باید گلهای مناسب برای عکاسی را یافت. جواب آن بسیار ساده است: در اغلب جاها سوژه مناسب برای عکاسی از گلها را می توانید به راحتی پیدا کنید، گلفروشی محل به راحتی می تواند این امکان را در اختیار شما قرار دهد فقط کافی است کمی به فنون روابط عمومی مسلط باشید. در بعضی از شهرها مثل اصفهان موزه های مخصوص گل وجود دارد که یکی از بهترین و غنی ترین مکانها برای عکاسی از گلهاست. معمولا در فصولی غیر از زمستان می توانید در پارکها و فضاهای سبز گلهای زیبایی برای عکاسی پیدا کنید در اینصورت ممکن است مجبور باشید برای پیدا کردن زاویه دید مناسب نگاه ها و گاهی صحبتهای رهگذران را تحمل کنید، نگران نباشید آنها لذت خلق یک اثر هنری را نمی دانند و احتمالا هیچگاه هم نخواهند فهمید! گاهی هم فقط کافی است خم شویم و به گیاهان خودرو که در باغچه روبروی خانه یا محل کارمان رشد کرده اند نگاهی بیندازیم، انواع گلهای ریز و درشت پیدا خواهیم کرد که برای ماکروگرافی سوژه های بسیار مناسبی خواهند بود.



منبع: کتاب عکاسی دیجیتال نوشته اسکات کلبی - جلد اول
اختصاصی انجمن دوستداران حیوانات و محیط زیست(ealc)


[ جمعه 92/5/11 ] [ 10:43 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

حقیر فقیر سراپا تقصیر کمتر از قطمیر، عکاسی را با دوربین 110 آغاز و بعد با دوربین زنیط 122 روسی و بعد موبایل و دوربین دیجیتال ادامه دادم و مدتی است که با دوربین ساده ی سونی عکس می گیرم.«هذا بضاعتنا» و خیلی به هنر عکاسی علاقه دارم اما نمی توانم دوربین حرفه ای بخرم(چکار می شه کرد؟) یکی از آرزوها و خواسته های دست چهارم من خرید دوربین است.(دعا کنید سه خواسته ی مهم تر بر آورده بشود).
موضوعات وب
لینک های مفید
آمار وب
Online


بازدید امروز: 101
بازدید دیروز: 112
کل بازدیدها: 502275