User آموزش عکاسی حرفه ای - فــــــتوبلاگ پیکــــسل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فــــــتوبلاگ پیکــــسل
وبلاگ آموزش عکاسی و نمایش بهترین عکس ها 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک وبلاگهایم
maleki maleki maleki maleki maleki maleki

عکاسی در ساحل

 

کمتر خاطره ای مانند یک روز تعطیل در کنار ساحل دریا زیبا و آرام بخش است. به خصوص اگر این خاطرات را بتوان در عکاسی هایی زیبا ثبت کرد. به علاوه عکاسی در ساحل دریا فرصت ها و جلوه های متنوعی خلق می کند. خوب اجازه دهید ببینیم چگونه می توانیم انرژی و حرارت بیشتری در این عکس ها اضافه کنیم.

بازیها و جنبش ها را از دست ندهید

در ساحل فعالیت های محدودی وجود دارد و می توانید از آنها عکس بگیرید تا فضای منحصر به فرد ساحل را به نمایش بگذارید. از خانواده خود در حال ساخت قلعه شنی، کندن گودال، دویدن در آب و ... عکس بگیرید. در این عکس ها با قرار دادن دوربین در ارتفاع چشم فردی که از او عکس می گیرید صحنه زیباتری خلق خواهید کرد.

داستانی روایت کنید

آموزش عکاسی در ساحل دریا

ادامه مطلب...

[ شنبه 92/6/23 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

 

 

تنظیمات سفیدی در دوربین های دیجیتال

تنظیمات سفیدی در دوربین های دیجیتال

مفهوم White Balance

 

اگر با دنیای فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از فیلترها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس های خانگی شان در قالبی زدر یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می آید. در دنیای دیجیتال این فیلترهای تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین های معمولی هم یافت می شود جایگزین شده اند.

 

درجه حرارت طیفی نور

علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون(تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.

با استفاده از فیلترهای آبی یا نارنجی، نور آبی یا نارنجی را جذب کرده و عدم بالانس را تصحیح می کنیم که اثر اصلی آن تغییر دمای طیف نور است.

در عکاسی دیجیتال، سنسور عکس براحتی این کار را انجام می دهد اما ما چطور بدانیم که در کدام جهت و چقدر این تغییر دما باید اعمال شود؟

  ادامه مطلب...

[ جمعه 92/6/22 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

 

تمیز کردن دوربین

اگر عکس هایتان همواره مات و محو میفتند ممکن است به این معنا باشد که لنز دوربینتان را باید پاک کنید. اکثر دوربین های دیجیتال ویژگی افزودن یک فیلتر فرابنفش UV را دارند که نه تنها لنز را در برابر کثیفی بلکه از خراش هم محافظت می کند. اما دوربین های ارزان تر این ویژگی را ندارند پس به یاد داشته باشید تا لنز آنرا در مواقعی که استفاده نمی کنید بپوشانید و آنرا لمس نکنید.

بیش از حد لنز دوربین را تمیز نکنید. بسته به فاصله ی زمانی استفاده ی شما از دوربین، هر چند هفته یا چند ماه یک بار مناسب است. برای تمیز کردن لنز، کیت مخصوص پاک کردن لنز را برداشته و با استفاده از برس لنز هرگونه ذرات چسبنده را از سطح لنز پاک کنید. کمی مایع پاک کننده لنز را روی پارچه ی مخصوص بریزید و با حرکت دادن دایره وار بروی لنز، آن را تمیز کنید. با استفاده از یک دمنده هوا لنز را خشک کنید یا بگذارید به طور طبیعی خشک شود. از هرگونه ماده ی ساینده  همچون صابون یا محکم تمیز کردن لنز به مانند تمیز کردن بدنه دوربین خودداری کنید.

مراقب باشید که با تمیز کردن مداوم در یک جهت روی لنز لک نیندازید. حرکت دایره وار را از بالا به پایین یا به  طرفین تغییر دهید.

اگر می توانید لنزهای دوربینتان را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش باشد و در محیطی با گرد و غبار کم باشید که اگر بروی حسگر تصویرتان گردی بنشیند، آنرا در تمام تصاویرتان نشان خواهد داد. گرچه می توانید خودتان حسگر را تمیز کنید اما پیش نهاد می کنم آنرا به یک عکاسی ببرید تا به طور تخصصی تمیزش کنند.

از دیگر اجزای دوربینتان هم محافظت کنید خصوصا از اسلات های  کارت حافظه و باتری. هرگز چیزی را در اسلات کارت حافظه وارد نکنید که ممکن است باعث شکستن پین های کوچک آن شود. برای تمیز ماندن بهتر است که همواره یک کارت حافظه را داخلش بگذارید یا دست کم کاور آنرا ببندید.

نوشته: دیوید پترسون

ترجمه: میلاد خراسانیان

مطالب مرتبط:

 


[ پنج شنبه 92/6/21 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

بازتابنده ها

 در مواجهه با نور شدید آفتاب ,یک عکاس حرفه ای از یک بازتابنده استفاده میکند. در واقع این بازتابنده ها به منظور حمل و نقل راحت تر تا حد امکان کوچک طراحی شده اند اما نه آنقدر کوچک که بتوانید آنرا در جیب خود بگذارید. همینطور شما به یک دستیار احتیاج دارید تا هنگام عکاسی آن را برایتان نگه دارد!

بازتابنده ها در عکاسی

 این بازتابنده ها در انواع مختلف وجود دارند  و رنگ های سفید نقره ای و طلایی معمول ترین رنگ های آن ها میباشند. به نظر من به کمک بازتابنده می توانید در مناطقی که سایه وجود دارد کمی نور بیاندازید که نتیجه آن کاهش کنتراست کلی عکس است. با نزدیکتر یا دورتر کردن بازتابنده به سوژه عکاسی میتوانیم مقدار کنترست را دقیق تر تنظیم کنیم.

پشت این وسیله تیره است که کار مخالف بازتابنده را انجام میدهد.این قطعه به همان روش قبلی مورد استفاده قرار میگیرد اما به منظور افزودن سیاهی و خلق مناطق سایه دار  به عکس استفاده می شود و به آن "gobo"(نوعی پرده پارچه ای سیاه رنگ که در تلویزیون و سینما دوربین را از نور زاءد محفوظ نگه میدارد.)  می گویند.
gobo ها و بازتابنده ها در مد لباس  و  عکاسی های پر زرق و برق موارد استفاده ی زیادی دارند.

بازتابنده ها در عکاسی


اگرچه بازتابنده ها و  gobo ها همه جا کارساز نیستند اما برای همه عکاسان غیر حرفه ای آشنایی با آن ها و نحوه استفاده از آن با ارزش است. اغلب شما میتوانید به وسیله ی یک کارت یا کاغذ روی یک دیوار سفید کار مشابه را انجام دهید.

ترجمه: آوا امیدی


[ چهارشنبه 92/6/20 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

فیلمبرداری با دوربین دیجیتال

 شما با دوربین دیجیتال خودر علاوه بر عکس برداری می توانید فیلمبرداری هم بکنید. ولی کیفیت آن به فیلمی که با دوربین مخصوص فیلمبرداری می گیرید نمی رسد. البته امروزه دوربین های دیجیتال آنقدر پیشرفت کرده اند که بعضی از آنها علاوه بر اینکه عکس های خوبی می گیرند می توانند با کیفیت قابل قبولی فیلم برداری هم بکنند.

 عملکرد

کم کوردر ها می توانند با کیفیت بالاتری از دوربین های دیجیتال فیلم برداری کنند اما تکنولوژی پیشرفت کرده است و برای کاربرد شما ممکن است یک دوربین دیجیتال هم این وظیفه را به خوبی انجام دهد. کیفیت دوربین های دیجیتال عکاسی امروزی برای فیلم هایی که می خواهید با ایمیل ارسال کنید یا در کاربرد های اینترنتی یا برای اتصال به تلوزیون مناسب است. البته بسیاری از آنها صدا را هم با کیفیت مناسب ضبط می کنند.

 ویژگی ها

اگر می خواهید دوربین دیجیتالی بخرید که کیفیت فیلمبرداری مناسبی هم داشته باشد باید رزولوشن فیلمبرداری آن بالا باشد. هم چنین اخیرا دوربین های دیجیتالی وارد بازار شده اند که قابلیت های یک دوربین فیلمبرداری و عکاسی را با هم ترکیب کرده اند. آنها قابلیت هایی مانند صدای استریو ، wind cut و High definition movie را دارا هستند.

 مزایا

اگر کسی هستید که به عکاسی علاقه مند است و گاه وقتی می خواهید فیلم  بگیرید در این صورت دوربین دیجیتال برای شما انتخاب مناسبی است. خوب حمل دو دوربین با یکدیگر واقعا دردسر است تازه هر کدام تجهیزات مخصوص خود را دارد و اگر بتوانید با یک دوربین مشکل خود را حل کنید بهتر می توانید روی فیلمبرداری یا عکاسی خود تمرکز نمایید. و هر چه می گذرد دوربین های دیجیتال فشرده تر و کوچک تر می شوند ولی بیشر دوربین های فیلمبرداری به همین سرعت پیشرفت نکرده اند و مشکلات حمل و نقل خود را دارند.

 ملاحظات

برای فیلمبرداری با کیفیت مناسب به یک کارت حافظه سرعت بالا نیاز دارید تا بهترین کارایی را هنگام فیلمبرداری داشته باشد. فایل های ویدیویی از فایل های عکس بسیار حجیم تر هستند. اگر می خواهید فیلم های زیادی بگیرید آنگاه به یک کارت حافظه با حجم بالا نیاز خواهید داشت. همچنین دوربین های دیجیتال یک فایل THM به ویدیوی شما اضافه می کنند. این فایل مانند یک Thumb nail عمل می کند و به کمک آن می توانید قبل از اجرای ویدیو صحنه ای از فایل ویدیویی خود را به صورت یک تصویر ببینید. و به این ترتیب جستجو در میان فیلم ها برای شما بسیار ساده تر خواهد بود.

نوشته: کراگ بونوت

ترجمه: علی یزدی مقدم


[ سه شنبه 92/6/19 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]


سؤالات جزوه آموزش عکاسی پ.ب
 

1-     دانشمند مسلمان کاشف جعبه تاریک که بود؟ کی این کار را کرد؟ برای چه کاری؟

ابن هیثم، قرن پنجم قمری(یازدهم میلادی)، برای مشاهده کسوف

2-     جعبه تاریک چه بود؟

جعبه یا اتاقکی تاریک که بر روی یک دیوارش روزنه ای ریز بود، که نور از آن می گذشت و تصویری نسبتاً واضح، اما معکوس در دیواره ی مقابل آن می افتاد.

3-     این وسیله کَی و به کجا رفت؟

طی جنگ های صلیبی به اروپا رفت.

4-     چه کسی آن را کامرا آبسکورا نامید؟ روزنه ی ریز آن را چه نامید؟

لئوناردو داوینچی، پین هول

5-     این وسیله بیشتر مورد چه گروهی از هنرمندان ایتالیائی قرار می گرفت؟ با آن چه می کردند؟

نقاشان، کاغذ را روی دیوار مقابل می گذاشتند و تصویر شکل گرفته را ترسیم می کردند.

6-     محاسن این نوع تصاویر چه بود؟

از پرسپکتیو خوبی برخوردار بود.

7-     در سال 1505 میلادی چه تغییری در این جعبه رخ داد؟ توسط چه کسی؟

ژرم کاردان ریاضیدان ایتالیائی، یک عدسی محدب روی دریچه ی آن کار گذاشت که باعث افزایش وضوح تصویر گردید.

8-     سیاه شدن املاح نقره(نیترات نقره) توسط چه کسی و چگونه کشف شد؟

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/6/18 ] [ 11:20 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

چرا  عکس سیاه  و سفید؟

 در این دوران پیکسل ها و پرینترها، زمانیکه تعداد کمی از عکاسان علاقه به بوی تلخ اسید استیک آبگونه1 و یا بوی تند و زننده ی مواد شیمیایی برای ظاهر کردن عکس دارند، چرا هنوز بسیاری عکس سیاه و سفید می گیرند؟

زمانیکه رنگ ها آنقدر درخشان و عکس ها آنقدر چشم نواز هستند؟ زمانیکه کارهای دیجیتال جا افتاده اند و امروزه با استفاده از فلاش دوربین می توان طیف وسیع تری از نور محیط را در تصویر ثبت کرد چرا عکس سیاه و سفید؟

 چرا سیاه سفید؟

خارج از جانب داری، این مسئله مربوط به معانی بیان می شود. جواب های زیادی می توان داد و می توان مرا قدیمی خواند اما عکس سیاه و سفید به عنوان هنر نابی که با الهام از آن سر جان هرشل واژه ی عکاسی یا Photography  به معنای نقاشی  با نور را خلق کرد  همواره شانی خاص را در معبد خدایان انواع هنرهای مشروع دارد.

از آن جهت که هنریست که به سادگی می توان آنرا آموخت هرچند باید  سال ها زحمت بکشید تا در آن خبره شده ولی با این وجود مبتدی ها هم می توانند عکاسی کنند و از عکس هایشان پرینت بگیرند. اگر تجربه ظاهر کردن عکس را داشته باشید می دانید که کمتر لذتی با دیدن عکسی که به آرامی زیر نور قرمز ظاهر می شود، برابری می کنند.

عکس سیاه و سفید برتری های خود را دارد:

·     چون همانطور که می دانید عکس های سیاه و سفید عمر بیشتری نسبت به عکس هاس رنگی دارند.

·     چون سیاه سفید شأنی ذاتی دارد.

·     چون زیبایی در سادگی نهفته است و این سادگی در عکس های سیاه و سفید بیش از عکس های رنگی جلوه گر است.

سیاه سفید هم ساده ترین و هم پیچیده ترین نوع عکاسی است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/6/18 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

 

 رودخانه مات

 تا آنجا که به عکاسی مربوط می شود اگر در کمترین زمان ممکن تصویر ثبت شود بهترین عکس خلق خواهد شد. این حرف در بسیاری موارد صحیح است ولی در برخی موارد عکس حالتی ساکن و مرده به خود می گیرد. آبشار ها و رودخانه ها نمونه های کلاسیک از این دست هستند و هنگام عکاسی از این سوژه ها اگر شاتر دوربین مدت بیشتری باز بماند تصویر زیبا تری خلق خواهد شد.

عکاسی از رودخانه ها و آب روان

عکس از آب روان

یکی از عکس هایی که در اینجا مشاهده می کنید با تنظیمات اتومات دوربین و سرعت شاتر تقریبا بالا گرفته شده است که نتیجه آن تصویری بی جان است. ولی در عکس دیگر دوربین به صورت دستی تنظیم شده است تا شاتر آن مدت بیشتری باز بماند و تصویر حاصل هم بخاطر مات شدن آب در حال حرکت خیال انگیز و تاثیر گذار تر خواهد شد.

  ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/6/17 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

نکات ساده برای عکاسی از طبیعت

در اینجا نکاتی برای عکاسی از طبیعت بیان می شود. عکاسان بزرگ طبیعت از هر مکانی عکسی می گیرند که زیبایی آن را دوچندان می کند و برای این منظور از فنون عکاسی استفاده می کنند. با استفاده از لنز واید و برخی تنظیمات می توانید قسمت بیشتری از صحنه را در عکس بیاورید اما باید مراقب بود این کار باعث نشود همه چیز در عکس دور به نظر برسد. بعضی مواقع طبیعت به کمک شکا نیاز دارد اینجاست که فیلتر های عکاسی به کمک شما می آیند. نکاتی که در این مقاله برای عکاسی از طبیعت بیان می شود به شما کمک خواهد کرد از فرصت های عکاسی که برای شما پیش می آید حداکثر استفاده را بکنید. با سخنی از انسل ادامز شروع می کنیم:

شما عکس نمی گیرید، آنرا می سازید.

بلندی ها را از دست ندهید

قرار گرفتن در بلندی جاییکه تسلط و دید جامعی داشته باشید برای عکاسی از طبیعت ایده آل است. و اگر دوربینی دارید که کنترل کافی به شما می دهد ( مثلاً یک دوربین SLR ) می توانید دهانه لنز خود را روی f/11 یا f/16 قرار دهید تا همه چیز در دید شما باشد. برای این منظور باید وارد تنظیمات aperture شوید.

  ادامه مطلب...

[ شنبه 92/6/16 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]

بریدن عکس یا کراپ

 در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش عکاسی با فنی ساده برای زیباتر کردن عکس آشنا می شوید که به آن کراپ می گویند و همان بریدن قسمتی از تصویر است.

کراپ یا Crop از نظر لغوی به معنای قیچی کردن و بریدن است. و در اینجا هم منظور همین است و این ابزار یا قیچی عکس تقریباً در همه نرم افزار های عکاسی از جمله فتوشاپ وجود دارد. و اگر از آن استفاده مناسب بکنید می توانید عکس های بهتر و زیبا تری داشته باشید.

قبل از اینکه عکس خود را در نرم افزار ویرایش عکس خود باز کنید بد نیست این مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه به بهترین وجه از این ابزار استفاده کنید.

 کراپ کار بی اهمیتی نیست

در عکاسی یک کراپ خوب عبارت است از برداشت بهترین قسمتی که عکاس کاشته است! عکاس تصمیم می گیرد که قسمتی از عکس را حذف کند و قسمتی را باقی گذارد.

بیشتر آماتور ها دلشان نمی آید قسمت های زیادی از تصویر را حذف کنند. خوب اولین نکته را اینجا به شما می گویم در بریدن تکه های اضافه تصویر بی رحم باشید!

 شما تصمیم بگیرید!

اولین قدم برای اینکه یک برش خوب انجام دهید چیزی نیست جز اینکه خود تصمیم بگیرید چه چیزی لازم است در تصویر باشد و چه چیزی به ارزش تصویر نمی افزاید و اضافی است.

مثلا وقتی که می خواهید از یک نفر در گروه کر عکس بگیرید که در حال خواندن است و در پشت سر او افراد زیادی دیده می شوند آیا لازم است همه آنها در عکس باقی بمانند؟ آیا آنها به ارزش  و زیبایی عکی می افزایند؟

پاسخ روشن است نه! هیچ چیز! پس بهتر است از شر آن قسمت اضافه خلاص شویم.

در اینجا روشی ساده برای بررسی قسمت هایی که باید حذف شوند ارائه می نماییم:

  1. به عکس مورد نظر نگاه کنید.

  2. دست خود را روی قسمتی که فکر می کنید بهتر است حذف شود قرار دهید.

  3. حال دوباره به عکس خود نگاه کنید (در حالیکه قسمتی از آن با دستان شما پوسانده شده است.)

  4. آیا نبود آن قسمت در عکس مشکل ساز است یا با نبود آن چیزی را از دست داده اید؟

پاسخ منفی است؟ پس با خیال راحت می توانید آن قسمت را حذف کنید.

  ادامه مطلب...

[ جمعه 92/6/15 ] [ 1:0 عصر ] [ هـــاشـــم مالکـــی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

حقیر فقیر سراپا تقصیر کمتر از قطمیر، عکاسی را با دوربین 110 آغاز و بعد با دوربین زنیط 122 روسی و بعد موبایل و دوربین دیجیتال ادامه دادم و مدتی است که با دوربین ساده ی سونی عکس می گیرم.«هذا بضاعتنا» و خیلی به هنر عکاسی علاقه دارم اما نمی توانم دوربین حرفه ای بخرم(چکار می شه کرد؟) یکی از آرزوها و خواسته های دست چهارم من خرید دوربین است.(دعا کنید سه خواسته ی مهم تر بر آورده بشود).
موضوعات وب
لینک های مفید
آمار وب
Online


بازدید امروز: 484
بازدید دیروز: 107
کل بازدیدها: 502765